ΤΟ ΕΥΔΡΟΜΟ ¨ΜΙΑΟΥΛΗΣ¨ ΣΤΟ ΠΟΡΤΟ ΤΟΥ 1907

Είναι αλήθεια πως οι Αιγυπτιώτες Έλληνες αγαπούσαν την Αίγυπτο ως δεύτερη πατρίδα, αλήθεια όμως ήταν και πως στα βάθη της καρδιάς τους φύλαγαν σαν ιερό φυλακτό την ανάμνηση της Ελλάδας.

Έτσι, δεν έχαναν ευκαιρία να επιδείξουν τούτο το φυλακτό και να εκδηλώσουν με κάθε τρόπο πως ένα σημαντικό και υγιές τμήμα του απόδημου ελληνισμού ζούσε, εργαζόταν και προόδευε στη Νειλοχώρα, χωρίς όμως να ξεχνά τη μητέρα Ελλάδα, την αγκαλιά της οποίας τόσο είχαν ανάγκη στις μικρές και μεγάλες στιγμές τους.

Μια τέτοια στιγμή ήταν και η 1/9/1907 όταν το εύδρομο ¨Ναύαρχος Μιαούλης¨ κατέπλευσε στο Πορτ-Σάιτ.

Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί το 1878 σε γαλλικό ναυπηγείο της Τουλόν, διέθετε αρετές θωρηκτού, είχε εκτόπισμα 1.800 tn, ήταν εξοπλισμένο με τέσσερα πυροβόλα των 17 εκ. βάρους 5,50 τ. το καθένα που έβαλλαν με κυλινδρικά βλήματα των 60 κιλών, ενώ διέθετε και άλλα τέσσερα μικρότερα των 7,5 εκ. και δύο μυδροβόλα. Ιδιαίτερη σχέση δε είχε και με τον ελληνισμό του εξωτερικού, αφού το 1900 με Κυβερνήτη τον Παύλο Κουντουριώτη πραγματοποίησε τον διάπλου του Ατλαντικού Ωκεανού για πρώτη φορά από συστάσεως του νέου Ελληνικού κράτους, με αποστολή την επίδειξη της Ελληνικής Σημαίας στους 60.000 ομογενείς των Η.Π.Α.

Ας διαβάσουμε λοιπόν μια σελίδα του βιβλίου της ιστορίας του ελληνισμού της Διώρυγας του Σουέζ, μεταφερόμενοι στο Πόρτο του 1907 όταν όλοι οι Έλληνες της πόλης μαζί με τους ξένους φίλους τους κατέκλυσαν τις προκυμαίες του λιμένα κατά τον είσπλου του πολεμικού μας πλοίου. Η πόλη είχε σημαιοστολιστεί, ο δε συναγερμός των ομογενών ήταν μέγας. Ο ¨Μιαούλης¨ προσορμίστηκε στη λεκάνη του ¨Navy House¨. Ο γραμματέας του Ελληνικού Προξενείου Τσαγγιόγιωργας ανήλθε πάραυτα επί του πλοίου όπως χαιρετίσει εκ μέρους του Προξένου τον κυβερνήτη Τομπάζη και του παραδώσει τον ταχυδρομικό φάκελο. Ο Τομπάζης με τη σειρά του επισκέφτηκε τον Πρόξενο Γ. Σάρρο, ο οποίος ανταπέδωσε την επίσκεψη την επομένη. Οι αξιωματικοί μετ΄ αγήματος ναυτών και του Κυβερνήτη, άπαντες με στολή, παρέστησαν στην επίσημη δοξολογία στο νεόδμητο ναό του Σωτήρος, ο οποίος μέχρις ασφυξίας είχε κατακλυστεί από τους ομογενείς και των δύο φύλων.

Ο κυβερνήτης Τομπάζης επισκέφτηκε μετά τον Έλληνα Πρόξενο και τον φιλέλληνα Διοικητή της πόλης Μοχέμπ Πασσά, όστις ανταπέδωσε κατόπιν την επίσκεψη επί του πλοίου.

Την επόμενη μέρα το επιτελείο του ¨Μιαούλη¨ εξέδραμε με ατμάκατο μέχρι την Καντάρα προς επίσκεψη και μελέτη της Διώρυγας του Σουέζ.

Πριν αποπλεύσει ο ¨Μιαούλης¨, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Πορτ-Σάιτ Γ. Κορώνης δεξιώθηκε το επιτελείο στο ξενοδοχείο ¨Κοντινεντάλ¨, όπου παρατέθηκε τιμητικό τσάι. Το πλήρωμα του ευδρόμου βγαίνοντας στην ξηρά γινόταν παντού και από όλους δεκτό με μεγάλη χαρά και πλείστα δώρα προσφέρθηκαν από ιδιώτες και εμπόρους στους Έλληνες δοκίμους και ναύτες.

Το εύδρομο ¨Μιαούλης¨ απέπλευσε μετά από εβδομαδιαία περίπου παραμονή στο Πόρτο, προ της αναχώρησης του δε, δόθηκε στο ¨Ελντοράντο¨ πάνδημη νυχτερινή εορτή.

 

Πηγές : ¨Ταχυδρόμος¨, Αλεξάνδρεια 5/6/1975 – el.wikipedia.org (2/2/2020)

 

Ν.ΝΙΚΗΤΑΡΙΔΗΣ

 

  • ΚΑΤΑΔΡΟΜΙΚΟ ΜΙΑΟΥΛΗΣ

Το καταδρομικό «Μιαούλης ΙΙ» κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Λαγκάν της Γαλλίας μεταξύ 1878 και 1880 και ήταν από τα πιο όμορφα πλοία της εποχής.

Είχε εκτόπισμα 1.770 τόνους, μήκος 81 μέτρα, πλάτος 11 μέτρα, βύθισμα 4,6 μέτρα, πρόωση 2.200 Hp και ταχύτητα 16 κόμβους.

Για οπλισμό έφερε 4 πυροβόλα «KRUPP» των 17 εκατοστών και 4 πυροβόλα των 7,5 εκατοστών.

Η θωράκισή του ήταν από σίδερο με επένδυση ξύλου.

Το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης κατασκευής του (2,3 εκατομύρια χρυσές δραχμές) καλύφθηκε με χρήματα της εταιρείας «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ» που ιδρύθηκε το έτος 1886 από τον Κ. Νικόδημο, η οποία για πρώτη φορά διέθεσε χρήματα για ναυπήγηση ή κατασκευή πολεμικού πλοίου.

Χρησιμοποιήθηκε για την περιφορά της Eλληνικής σημαίας σε χώρες της Μεσογείου και του Ατλαντικού και ως εκαπιδευτικό πλοίο των ναυτικών δυνάμεων.

Με κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο, Παύλο Κουντουριώτη, το 1900 έφθασε στις Η.Π.Α. και με κυβερνήτη τον πλοίαρχο, Κ. Ζώτο, τον Ιανουάριο του 1897 είχε σταλεί στην Κρήτη για την προστασία του χριστιανικού πληθυσμού από τις τουρκικές σφαγές. Τότε εμπόδισε με επιτυχία (χωρίς να υπάρχει εμπόλεμη κατάσταση) το τουρκικό πλοίο «Φονάτ» να αποβιβάσει Τούρκους ατάκτους στη Σητεία, με σκοπό να καταπνίξουν την εξέγερση των χριστιανών.

Το 1897 συμμετείχε στην Κρητική επανάσταση και ήταν η αρχηγίδα της Δυτικής Μοίρας με κυβερνήτη τον πλοίαρχο Κριεζή.

Το 1912 παροπλίστηκε και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Πυροβολικού και Σχολή Υπαξιωματικών.

Το 1931 εκποιήθηκε.

 

Το εύδρομον “Μιαούλης”
Πειραιάς, 6 Δεκεμβρίου 1900.
Φωτογράφος: Agnes Baldwin Brett [γεν. 1876 – †1955]
Δράση στην Ελλάδα: 1900-1902